SIGMACITY

התחדשות עירונית

התחדשות עירונית היא יוזמה אסטרטגית שמטרתה לשפר את הנוף העירוני באמצעות פיתוח מחדש של אזורים עירוניים מתפוררים, לא מפותחים או מיושנים. בדרך כלל זה כרוך בהריסת מבנים ישנים ובניית חדשים, או בשיקום מבנים קיימים כדי לעמוד בתקנים ובדרישות.

חשיבות ההתחדשות העירונית

התחדשות עירונית ממלאת תפקיד מכריע בשיפור איכות החיים והתפקוד של ערים. היא לא רק מפיחה חיים חדשים בשכונות מוזנחות, אלא גם מטפלת בסוגיות מפתח כמו מחסור בדיור, התפוררות עירונית וליקויים בתשתיות. יתרה מכך, היא מגרה צמיחה כלכלית, משפרת את הביטחון הציבורי ומשפרת את איכות החיים של התושבים. עם זאת, תהליך מורכב זה כולל בעלי עניין וגורמים שונים שיש לקחת בחשבון בזהירות, כפי שנחקור במאמר זה.

תהליך הבנייה והיתרי בנייה

תהליך הבנייה בפינוי בינוי הינו רב-שלבי, הכולל פעולות רבות שמבצע היזם. פעולות אלו נעות משלב התכנון הראשוני והעיצוב ועד לרכש חומרי הגלם הנדרשים, ולבסוף עבודות הבנייה עצמן. היזמים אחראים לניהול תהליך זה, תוך הקפדה שכל המשימות הנדרשות יבוצעו במועד וביעילות.
היתרי בנייה ממלאים תפקיד מכריע בתהליך הפינוי בינוי, ומשמשים כאישור רשמי מהרשות המקומית לכך שפרויקט הבנייה המוצע תואם את חוקי ותקנות הבנייה המקומיים. קבלת היתרים אלו הינה שלב קריטי שצריך לעבור לפני שניתן להתחיל בכל עבודות הבנייה. הדבר מבטיח שהפרויקט יבוצע באופן בטיחותי ובהתאם לתקנים המקומיים, ובכך יגן על האינטרסים של בעלי הנכסים והקהילה כולה.

גורמי הסיכון בפינוי בינוי

פינוי בינוי מציב לא מעט סיכונים פוטנציאליים. אלו נעים משינויים חקיקתיים, כמו תיקונים לחוק תכנית המתאר הארצית 38, ועד בעיות במימון ובבנקאות. חשוב להבין שהתחום דינמי, ויכולים להיכנס סעיפים חדשים שמשפיעים משמעותית על התקדמות פרויקטי ההתחדשות.
לבעלי הדירות יש תפקיד מכריע בצמצום הסיכונים האלה. בראש ובראשונה, מוטלת עליהם האחריות לוודא שהם משתפים פעולה עם יזם שהוא לא רק בעל יכולת, אלא גם בעל רקורד מוכח בניהול פרויקטים של התחדשות עירונית. בחירה של יזם אמין יכולה למגן מפני אתגרים אפשריים, כמו לוודא שיש את המימון הנדרש ושהפרויקטים של הבנייה אכן עומדים בכל התקנות.

חוק תכנית מתאר ארצית 38: מסגרת חקיקה

חוק התכנית מתאר ארצית 38, שנחקק לראשונה בשנת 2005, מהווה נדבך חקיקה מרכזי להתחדשות עירונית. חוק זה מסדיר את היקף וביצוע של פרויקטי בנייה ומספק מסגרת רגולטורית ליזמים ובעלי נכסים. הוא מתפתח כל העת על מנת לענות על צורכי הנוף העירוני הדינמי ולטפל בדאגות שמעלים בעלי העניין.

השפעת התיקונים החקיקתיים

התיקונים החקיקתיים התכופים בחוק תמ”א 38 מעידים על אופיו הדינמי. עם זאת, תיקונים אלה עלולים להכניס מורכבויות ואי-וודאויות עבור העוסקים בתחום ההתחדשות העירונית. שינויים בסעיפים עלולים להשפיע על המימון ועל היבטים אחרים של תהליך הבנייה. חיוני שבעלי העניין יישארו מעודכנים בתיקונים אלה על מנת לנווט בנוף ההתחדשות העירונית ביעילות ולהבטיח שהפרויקטים שלהם יתאימו לתקנות העדכניות ביותר.

פרויקטים של תמ”א

פרויקט תמ”א, מיזם ייחודי בתחום ההתחדשות העירונית, חורג מעבר לבנייה פיזית גרידא. הוא מגלם גישה מקיפה שמתייחסת לא רק ללבנים ולטיח של הפיתוח, אלא גם לגורם האנושי.
פרויקט דוידזון 7-9 ראשון לציון
התחדשות עירונית, בפרט בהקשר של פרויקט תמ”א, כרוכה בהיבטים פסיכולוגיים עמוקים. היא כוללת בעלי בתים המפקידים את הנכס המשמעותי ביותר שלהם, ביתם, בידי קבלן. תהליך זה יכול להיות מסע רגשי, שכן אנשים עוקרים את חייהם בתקווה לרמת חיים טובה יותר. הקבלן, בתורו, נושא באחריות להבטיח מעבר חלק, מה שהופך את התהליך לפחות מלחיץ. המרכיב הפסיכולוגי מדגיש את החשיבות של אמפתיה, תקשורת ואמון בהתחדשות עירונית, מה שהופך אותה לתהליך רב-ממדי החורג מעבר לבנייה גרידא.

מסלולי תמ”א 38 וההבדלים ביניהם

תמ”א 38/1
תמ”א 38/1, אחד משני המסלולים המרכזיים של פרויקט תמ”א, עוסק בתהליך של חיזוק והוספה לבניינים קיימים ומתפוררים. חשוב לציין שבמהלך התהליך הזה, הדיירים ממשיכים להתגורר בבניין. עם זאת, נסיבות כאלה מחייבות בחירה קפדנית של קבלנים על סמך הסיווג שלהם, הניסיון הקודם שלהם והמימון המספיק שיש ברשותם לפרויקט.

תמ”א 38/2
לעומת זאת, מסלול תמ”א 38/2 כרוך בהריסה מוחלטת של הבניין הישן ובניית מבנה חדש וגבוה יותר במקומו. זה יוצר קבוצה שונה של אתגרים וסיכונים, במיוחד עבור הדיירים שצריכים לעבור דירה זמנית במהלך תהליך הבנייה. עם זאת, שני המסלולים חולקים את המטרה המשותפת של שיפור איכות החיים של הדיירים והבטחת הבטיחות והמודרניזציה של מבני המגורים.

אפשרויות מימון לפרויקטים להתחדשות עירונית

מימון פרויקטים להתחדשות עירונית הוא היבט קריטי שקובע את הביצוע וההשלמה המוצלחים של מיזמים אלה.
באופן מסורתי, יזמים מסתמכים על הלוואות בנקאיות לצורך בנייה, תוך מתן רמת ביטחון ופיקוח. בנקים מציעים ליווי בנייה, תוך הבטחה שהכספים מנוהלים כראוי ושהפרויקט מתקדם כמתוכנן. עם זאת, חלק מהיזמים בוחרים בדרך פחות בטוחה, ומנסים לממן את הבנייה באופן עצמאי. הם עשויים להנפיק שטרות אזהרה לשוכרים חדשים, בתקווה לייצר משאבים מספיקים ממכירת דירות חדשות.

לאחרונה, גופים לא בנקאיים החלו למלא תפקיד משמעותי במימון פרויקטים להתחדשות עירונית. גופים אלה פועלים באופן דומה לבנקים, ומנפיקים ערבויות לפי חוק המכר לשוכרים. זה מבטיח שהשוכר יקבל בסופו של דבר את הדירה ויש גוף אחראי שאפשר לפנות אליו, מה שמספק שכבת ביטחון נוספת.

עתיד ההתחדשות העירונית

בעתיד של ההתחדשות העירונית צפויים תיקוני חקיקה נוספים, שיטות מימון חדשניות, ודגש רב יותר על ההיבט האנושי בפרויקטים אלה. ככל שהערים ימשיכו לצמוח ולהתפתח, התחדשות עירונית תישאר כלי הכרחי בעיצוב הנוף שלהן.
הצוות של סיגמא סיטי מביא עמו יכולות מוכחות בענפי הנדל”ן ושוק ההון בישראל , מאחורינו כבר עשרות פרוייקטים במסלולי מימון גמישים וליווי מקצועי צמוד על ידי צוות מנוסה.

מאמרים נוספים בנושא התחדשות עירונית

פרויקט TWO LIKE

תמ”א 38/1

SIGMACITY סיגמא סיטי מספקת ליזמים המעוניינים להתפתח ולפעול במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית את הליווי המלא במימון פרויקטים של תמ”א 38 לחיזוק ותוספת בנייה. סיגמא

קרא עוד »
מדוע להשקיע בהתחדשות עירונית?

מידע למשקיעים

SIGMACITY מידע למשקיעים מדוע להשקיע בהתחדשות עירונית שוק הדיור נחשב גם היום לאחד מאפיקי ההשקעה המבוקשים ביותר, על רקע הריביות הנמוכות והצפי להמשך צמיחה דמוגרפית

קרא עוד »
למעלה
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
התקשרו עכשיו:
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם התקשרו עכשיו:
דילוג לתוכן